علی ابراهیمی: با آغاز مرحله دوم اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و افزایش نرخ برخی نهاده‌های تولید اکنون موج تازه گرانی اقلام خوراکی و مواد مصرفی آغاز شده است.

فروشگاه موادغذایی

این افزایش قیمت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان تنظیم بازار با تأکید بر تثبیت قیمت‌ها هر گونه افزایش نرخ بدون تصویب کار‌گروه تحول اقتصادی را تخلف قلمداد کرده و با تکیه بر تشدید طرح‌های نظارتی از برخورد با گرانفروشی و کم‌فروشی خبر می‌دهند. با این وجود گزارش‌های رسمی و بررسی‌های میدانی قیمت خرده‌فروشی اقلام خوراکی در چند هفته اخیر از سیر صعودی قیمت اغلب مواد خوراکی در سطح شهر تهران حکایت داشته و قیمت برخی اقلام خوراکی نیز افزایش چند برابری داشته است.

با گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز سال جدید اکنون مناقشه تثبیت یا افزایش قیمت مواد خوراکی، کالاهای صنعتی و خدمات بالا گرفته و تفاوت دیدگاه‌های دست‌اندرکاران بخش تولید و متولیان تنظیم بازار موجب شده است تا در حالی که مسئولان بر تثبیت قیمت‌ها تأکید می‌کنند، برخی عرضه‌کنندگان کالا و خدمات سیاست افزایش خاموش قیمت‌ها را در پیش گرفته و به‌نظر می‌رسد تشدید سیاست‌های نظارتی نیز با توجه به حجم و تعداد زیاد اقلام مصرفی و کالاهای خوراکی چندان کار ساز نبوده است. با این شرایط در حالی که برخی عرضه‌کنندگان کالا افزایش خزنده قیمت‌ها را دنبال می‌کنند، تولید‌کنندگان اقلام خوراکی و کالاهای مصرفی نیز به شیوه‌های دیگری برای جبران افزایش هزینه تمام شده تولید روی آورده با کم‌فروشی یا افت کیفی کالاهای خود بر افزایش خاموش قیمت‌ها سرپوش گذاشته‌اند. این امر موجب شده تا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان از 15اردیبهشت ماه جاری طرح ویژه برخورد با کم‌فروشی کالاهای بسته‌بندی را به اجرا درآورد؛ طرحی که به‌نظر می‌رسد با توجه به واقعیت‌های پیش روی بخش تولید از ثمربخشی لازم برخوردار نباشد.

روایت بانک مرکزی از قیمت‌ها

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی 41 قلم کالای اساسی طی هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن نیز گرچه بیانگر سیر صعودی قیمت اقلام خوراکی در سطح شهر تهران است اما برخی نرخ‌های اعلام شده در این گزارش برای اقلام خوراکی با قیمت‌های خرده فروشی آن در سطح شهر تفاوت بسیار دارد. گرچه براساس این گزارش نیز در هفته منتهی به 16 اردیبهشت ماه جاری افزایش نسبی بهای لبنیات، تخم‌مرغ، برنج داخلی، گوشت گوسفند، قندوشکر و روغن نباتی تأیید شده اما قیمت برخی اقلام میوه در سطح شهر بسیار بالاتر از نرخ‌های اعلام شده توسط بانک مرکزی است.

بنابر گزارش بانک مرکزی در هفته مذکور قیمت اکثر مواد خوراکی در تهران با افزایش نسبی همراه بوده و نرخ لبنیات، تخم‌مرغ، برنج داخلی، حبوبات (غیر از لوبیا چشم بلبلی و قرمز)، گوشت گوسفند، قندوشکر و روغن‌نباتی نسبت به هفته قبل با افزایش قیمت همراه بوده است به‌نحوی که در هفته مذکور قیمت تخم مرغ معادل 4/3درصد افزایش یافته و شانه‌ای 43000الی57000‌ریال فروش می‌رفت. در گروه لبنیات نیز بهای ماست غیرپاستوریزه و پنیر غیرپاستوریزه نسبت به هفته قبل اندکی افزایش اما قیمت کره پاستوریزه، کاهش داشته و بهای سایر اقلام این گروه ثابت بوده است.

در این گروه بهای ماست غیرپاستوریزه معادل 0/7درصد و پنیر غیرپاستوریزه 0/9درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشته اما قیمت کره پاستوریزه 1/3درصد کاهش یافت. همچنین آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی از کاهش 0/6درصدی برنج وارداتی غیرتایلندی و افزایش 1/2 و 1/4درصدی برنج داخله درجه یک و درجه دو حکایت دارد. در گروه حبوبات نیز گرچه بهای لوبیا چشم بلبلی معادل 0/4درصد و لوبیا قرمز 0/3درصد کاهش داشته اما قیمت سایر اقلام این گروه بین 0/3درصد تا 1/2درصد افزایش نشان می‌دهد. در هفته مورد بررسی، بهای گوشت گوسفند معادل 1/1درصد افزایش اما قیمت گوشت گاو و گوساله 0/5درصد و گوشت مرغ 2درصد کاهش داشته است. همچنین بهای قند معادل 1/4درصد، شکر 1/3درصد و روغن نباتی جامد 0/1درصد افزایش داشته و قیمت چای خارجی و روغن نباتی مایع بدون تغییر بوده است.

سیر صعودی قیمت میوه‌

روایت بانک مرکزی از قیمت میوه در هفته گذشته را می‌توان مصداق بارز تفاوت قیمت‌های خرده‌فروشی سطح شهر با قیمت‌های اعلام شده توسط این مرجع رسمی قلمداد کرد. براساس گزارش بانک مرکزی گرچه طی هفته گذشته در گروه میوه‌های تازه بهای پرتقال درجه یک و درجه دو به‌ترتیب معادل 3/4درصد و 3درصد، نارنگی 11/2درصد و لیموشیرین 1/6درصد افزایش داشته اما قیمت سایر اقلام این گروه بین 1/7درصد تا 18/4درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین در گروه سبزی‌های تازه بهای گوجه فرنگی معادل 5درصد، بادمجان 3/8 درصد و سبزی‌های برگی 3/1درصد افزایش داشته اما قیمت سایر اقلام این گروه بین 1/4درصد تا 5/9درصد کاهش نشان می‌دهد.

کد خبر 134657

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز